Safety first!

Sitter uppe pa bryggan. Ensam. Glad. Det ar kvall och fartygen runt omkring pa ankarplatsen lyser likt julprydnader mot den morka himmlen. Smuttar lite pa mitt te, i hogtalarna strommar tyst en blandning av det basta fran 80-talet, tanker lite pa alla val vi har och dom val vi gor. Det ar inte sa att jag angrar mitt yrkesval, tvartom, men ibland kanns det jobbigt att om och igen behova svika personer jag tycker om. Att inte vara dar nar dom forvantar sig det. Forstaende familj och vanner ar a och o for den som jobbar borta. Det hoppas jag att jag har. Tror jag att jag har. 

Nu har snart forsta veckan i mitt liv som styrman gatt och jag trivs bra i min nya roll. Vi ar tva 2nd officers (en navigation och en safety) och en chief officer ombord. Jag ar safety officer som det kallas. Mina arbetsuppgifter, forutom att ga vakt 8h/dag (8:00-12:00, 20:00-24:00), ar att ha hand om all utrustning inom livraddning (livbat, flottar,MOB, flytvastar mm.) och bransbekampning (slackare, slangar, rokdykare, brandstationerna, oilspill, mm.). Se till att allt fungerar och ar up-to-date. Aven se till att alla andra ar familjara med detta. Da ingar det att halla olika ovningar inom omradet safety, ex. livbatsovning. Jag ar aven ansvarig for sjukvarden ombord. Dela ut kuckelimuck medicin och lagga forband. Vidare for jag aven manskapets arbetsjournaler, skriver listor (och det ar manga listor vill jag lova!), och har hand om gymmet.
Viktigt som safety ar att forega med gott exempel nar det galler sakerheten i arbetet pa fartyget. Se till att besattningen tanker safety first sa att saga. Jag ska ga en skyddsrunda varje vecka samt i slutet av manaden med skyddsombuden. Gora risk assessments och skriva tillbud.
Det ar ratt mycket jobb men jag gillart. Inget kan fa mig sa omotiverad som ett arbete utan utmaningar och ansvar. Nu ar motivationen pa topp! Synd bara att befalen inte far betalt for overtid -det hade varit en extra motivation, asch da! det ar kul anda sa.

Pa mandag ar det tankt att vi ska ga in till Houston och lasta det sista innan det bar av over Atlanten igen. Hall tummarna for att jag inte lastar over (spiller olja i vattnet)! Vill inte ligga bakom en ytterligare katastrof för BP. 

Fair winds.
 


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag förstår dig fullt ut vännen!

2010-05-24 @ 08:24:16
Postat av: Michaela Ölund

Tack Anna! :)

Bamse kram till dig!

2010-05-24 @ 17:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0